Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Verklighet och fantasi...............

Av Magnus Sandberg - 9 februari 2011 00:50


"Fantasi är konsten att se sådant som ännu inte finns." - Piet Hein (1905 - 1996)


Jag tänkte att jag skulle ge er en guidad tur i mitt huvud denna gången. Jag kan inte förklara hur jag tänker till 100% men jag kanske kan måla upp en bild om hur mina tankar cirkulerar. Sedan jag var liten har jag alltid älskat böcker, jag tror inte jag kan leva utan en bok i dagens läge. Men jag har funderat ett tag på hur böckerna har påverkat mitt sätt att tänka. Jag är ingen stor fan av att läsa verklighetstrogna böcker utan jag är mer inne på Fantasy och fiction, dock inte Sci-fi. Detta intresset har nog påverkat mina tankegångar på något sätt............. tror jag. Tänk er min hjärna som ett stort bibliotek, inte ett sådant som man ser i den vardaliga världen utan ett reiktigt varmt gamalt bibliotek, där står 100 tusentals böcker om inte miljontals. Alla dessa böcker är tankar som jag har haft och kommer att ha, flertalet är sådana som jag fortfarande inte har haft. Dessa böcker är uppdelade i kategorier, bara för att nämna några kategorier så man kan se vad där finns för urval.

Vardagliga tankar - sådant som man kommer fram till under dagen, vad man ska äta och sådana saker.

Hemliga  tankar - sådant som jag håller för mig själv, de tankar som påverkar mig både negativt och positivt.

Vuxen sektionen =) - Endast för mig att veta vad där finns =)

Drömmar - sådant som jag drömmer om att kunna göra någongång.


Om vi nu skulle ta och pilla runt i en sektion så tror jag att det blir trevligast för oss alla om vi tar sektionen med drömmar. Det är den kategori jag tror alla kan relatera till lättast. Här förvaras alla planeringar som man vill göra i framtiden och kanske kommer att göra. Jag har en dröm som jag har haft väldigt länge, jag har de senaste åren velat att skriva en bok om någoting, från början var jag inne på något som typ fantasy, men när jag prövade att skriva ner historien så gick det inte, jag kunde inte överföra mina tankar från bild till text så att det blev på det sättet jag hade tänkt mig, så jag la det projektet på hyllan. Men nu har det nog blivit dax att damma av det igen men med några små ändringar, de två senaste åren, sedan jag blev pappa så har genren ändrats på boken från fantasy till barnbok. Jag har en idé och allt och nu ska jag bara försöka att få tummen loss för att kunna göra verklighet av den. En riktig dröm skulle ju vara att få den publicerad men det tror jag inte skulle hända. Men det hade varit kul att försöka. Men om jag bara kunde få ut den på papper så skulle det vara en stor succsé för mig. Jag vill inte skriva ut här om vad den ska handla om mer än att det handlar om ett djur på en bondgård som alltid ska sticka näsan i sådant som hon inte bör =) . Och i huvudet så har jag ca 3-4 st böcker redan cirkulerande i huvudet med denna karaktären, små enkla böcker som kanske skulle uppskattas av en 1 - 3 åring. Jag har faktiskt en "bok" till i huvudet men den är ett arbete som får komma lite längre fram i framtiden :) Ideén fick jag faktiskt i kväll när jag var ute och rökte efter att ha pratat med Sandra om Casper och Filip =)  . Och nej det handlar inte om rökning :)


Jag lovade att jag skulle blogga lite bättre hädan efter, Så nu ska jag försöka att skriva minst 2 ggr i veckan istället för knappt en gång i veckan. Jag hoppas att du finner mina ord roande Elin :) jag skriver dem inte bara för dig men du får lova mig att sparka på mig om du märker att jag börjat lägga mig på latsidan =)


Och till Iza och Elin, jag har lagt märke till att vi alla tre har ett brinnande intresse för böcker och till er två vill jag bara säga att det finns många böcker att låna i mina bokhyllor, och att ni alltid är välkommna hit för att låna =)


Nä boys and Girls, jag återkommer om någon dag och ska uppdatera er om familjelivet, men just nu håller mina ögon på att gå i kors. Skriv gärna någon kommentar om ni har vägarna förbi =)

 
 
Elin aka Lillan

Elin aka Lillan

9 februari 2011 03:52

Vi kan nog vidga varandras vyer ganska mycket när det kommer till böcker! Bokintresset har vi fått från mamma! :)

http://www.ElinRosen.bloggplatsen.se

 
iza

iza

9 februari 2011 07:45

Ja du, det där med böcker är rätt så fantastiskt, jag läser det mesta, deckare, verklighetsbaserade, fantasy och barnböcker :p men inte gärna romaner, eller tantsnusk, som lillan gärna gör! :p haha
har du börjat på dean koontz än?

http://www.izarosen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Sandberg - 30 april 2011 16:57

Nu är det valborg, första maj i morgon. Jag har min helg denna helgen, vilket är lite tråkigt, men men jag var ledig hela påsken. Tydligen har sommaren kommit 3 veckor tidigare till sverige.......... tycker fortfarande att det är kallt på mornarna nä...

Av Magnus Sandberg - 18 april 2011 20:29

AHHHH vad härligt !!!!! Äntligen har det börjat stiga i graderna här hemma. det märktes speciellt idag. har varit ute lite i solen idag men som vanligt så missade solen halva mig. Oturligt nog så har bara solen tagit ordentligt i halva ansiktet så mi...

Av Magnus Sandberg - 30 mars 2011 22:31

Uppdaterings TAJM :)   det har varit ett par egendomliga veckor. Har varit inne på akuten 2 ggr och vårdcentralen en gång. Det var Casper som har varit sjuk, först ett virus som gav honom hosta, sedan ett virus som gjorde att han hade konstant fe...

Av Magnus Sandberg - 16 februari 2011 22:56

Jaha, då har det gått ca en vecka sedan jag bloggade sist, sry för att det är så långt emellan blogg inläggen.   Ja hur har då den senaste veckan varit, för min del har det varit härligt, jag har haft frivecka från jobb, dock så hade jag hoppats ...

Av Magnus Sandberg - 31 januari 2011 18:34

Jaha då har man varit hos läkaren idag. Sist jag var på audiologen var när man inte använde datorer för att skriva in i journaler. OJ vad jag kände mig gammal när jag hörde det !!!!!!....... Ja det kan ju förklara varför jag eventuellt behöver hörapp...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards